hogyan értjük meg vagy félre egymást

Morbidnak tűnik a 4 fül, de Friedemann Schulz von Thun kommunikációs-modellje bemutatja ezt a működési módot, a cikk végére ki-ki magára ismerhet.

Mindennapi kommunikációs helyzetben is gyakran előfordul, hogy a másik fél nem azt érti az üzenetből, amit közölni szerettem volna. Vajon mitől függ, hogy a másik ember mit ért a mondanivalómból? Vagy én mit hallok ki egy üzenetből?

Kommunikáció közben, nem csak egy információt adunk át, hanem négy különböző területen szólítjuk meg beszélgetőpartnerünket.

 

Mi ez a négy terület?

1. tények: puszta adatok, konkrét információ

2. kapcsolat: információ az üzenet küldője és befogadója közötti kapcsolatról

3. önfeltárás: a beszélő üzenetet küld magáról (értékek, érzelmek)

4. elvárás: a fogadóval szembeni kívánság, elvárás

 

Nézzük meg egy konkrét példán, hogyan is működik ez a modell:

„Már háromszor hívtalak telefonon!”

1. tények: háromszor telefonált

2. kapcsolat: hiányzol, elérhetetlen vagy számomra

3. önfeltárás: csalódás, szorgalom

4. elvárás: vedd fel a telefont, hívj vissza

Remélem látható, hogy attól függően kinek melyik füle az érzékenyebb, arra a mondanivalóra reagál. Ha az én rejtett mondanivalóm az, hogy hiányzol, a másik válasza pedig az, hogy „de negyedszerre felvettem” – akkor valószínűleg sértődés lesz a beszélgetés vége. Érdemes arra törekedni, hogy a beszélgetésünkben, mind a 4 fülünk aktív legyen és egyensúlyban dolgozzanak. Az eredmény egy sokkal kiegyensúlyozottabb kommunikáció lesz.

Ti milyen helyzetben veszitek majd hasznát ennek a tudásnak?